Regler DM i gädda

Max 3 deltagare/båtteam.

Endast ett aktivt spö per fiskare.

5 längsta gäller med minimimått på gädda 50cm och 20cm på abborre. 100% catch and realese.

Djupriggar är inte tillåtet.

Endast konstgjorda beten får användas.

Livescope m.m. är ej tillåtet

Visa varandra hänsyn

OBS!! Inget rekfiske 1 vecka innan tävling!

Rapportering av fångst kommer ske genom appen fischamp, kod till tävling samt mätbräda delas ut innan start. Se till att appen är nedladdad innan tävling.
OBS!! SE TILL ATT HELA FISKEN OCH LÄNGDEN SYNS PÅ BILD. KONTROLLER KOMMER SKE LÖPANDE UNDER TÄVLINGEN. VID OFULLSTÄNDIG BILD STRYKS DEN UR TÄVLINGEN.

Flytväst/flytplagg samt medlemskap i sportfiskarna är ett krav.

Anmälan görs via kommentarsfältet i evenemanget för tävlingen med Teamnamn.. Mejla sedan in ert teamnamn, namn , telefonnummer , mejl och medlemsnummer till alla i teamet till tibrosfk@gmail.com

Betalning sker på plats via SWISH.
Pris 400 kr/båtteam då ingår fiskekort och rampavgifter.
Se till att vara i god tid så att alla hinner lägga i sina båtar.

Kaptensmöte 07:30 där får ni mätbräda, kod, därefter gemensam start. Resultatet kommer ni se i appen FISHCHAMP och på Facebook Tibro sportfiskeklubbs hemsida

Tävlingstid gädda 08:00-13:00 och abborre 15:00-20:00

Prisutdelning sker direkt i hamnen efter tävlingen.

Tävlingen är också kval till SM

Tävlingen arrangeras av Sportfiskarna Distrikt Skaraborgs län tillsammans med Tibro Sportfiskeklubb.

Vid eventuella frågor kontakta Pelle Kinnander på 0731839810
/Mvh Tävlingsledningen

Mer bra tips!!!

Texten nedan är hämtad från Svenska Gäddklubbens hemsida och är du nyfiken på deras arbete kan du läsa mer och bli medlem i klubben på deras hemsida, http://www.svenskagaddklubben.se

Bra tipps kring att utföra C&R

Avkrokningsmatta

Används om fisken behöver läggas ner vid kroklossning, mätning m.m. Finns att köpa men går att tillverka själv av till exempel ett liggunderlag som läggs i en plastsäck. Blöt alltid mattan innan du lägger ner fisken.

Var förberedd

Ha alltid utrustningen framme eller lättåtkomlig så minimerar du tiden. Är man ovan med handlandning av gädda kan det vara säkrare att ta gäddan med håven och sen titta efter var krokarna sitter innan man tar den med gälgreppet. Efter hand som man känner sig säkrare övergår man till att gälgreppa den i vattnet. Öva på gäddor i tre-fyrakilosklassen.